fredag 3 januari 2014

"Swappa"

swap byte, byta, bytessaffär

Jag kommer faktiskt inte ihåg när jag snubblade över den fantastiska världen av pysselbyten, men det borde ha varit i mitten av augusti 2007 för det var då jag blev medlem i Craftster. Efter att ha väntat (inte så tålmodigt) i den månad som krävdes för att få gå med i deras officiella "swaps" gick jag ut hårt i ett byte med te-tema. Jag hade lite dålig koll på hur jag skulle bedöma storleken på mina pysslade alster, så det slutade med att jag skämde bort min bytespartner totalt. Som tur var gjorde hon detsamma med mig! Sedan dess har jag genomfört 50 stycken pysselbyten, och jag tänker inte sluta!

Paket från Tjeckien. Den rosa syfilisen i mitten fick åka dit på studieresa.
Det finns mängder av andra sidor som organiserar olika byten, och det finns självklart svenska alternativ också, men jag har fastnat för Craftster. Ja, trots att det blir mycket skickande till USA eller Kanada. En av anledningarna är att det finns så många olika byten att välja på, en annan att de har lång erfarenhet och ett väldigt uppstyrt system för det hela. Jag hade gärna börjat byta från dag ett, men 30 dagars karens och ett visst aktivitetskrav är bra för att sålla agnarna från vetet. Det finns också en gräns för hur många byten en enskild person får ha igång samtidigt. Om sedan något går fel och ett paket eller en bytespartner försvinner finns ett system med "änglar". En ängel skickar ett paket till någon som blivit utan, men utan att förvänta sig något tillbaka. Eller, det är inte riktigt sant. Den som skickat ett ängelpaket får ett års betalt medlemskap på sidan som tack.

Vi skulle ha bytt ett pysslat mjukdjur, men när min partner försvann skickade min fina ängel en ugglearmé... Bland annat.
De som inte skickar något paket får negativ feedback, och kan inte byta igen innan de har gjort rätt för sig och skickat paketet, eller lika många ängelpaket som de missade att skicka tidigare. Fast den som skickar ängelpaket för att göra bot för gamla synder får ingen annan belöning än en borttagen negativ feedback.

Men nu ska jag gå och välja garn och stickor för att kunna börja jobba på mitt nästa swap-paket...

Inga kommentarer: