måndag 13 januari 2014

Funktion och/eller form

Snart tedags

Ibland behövs det lite guldkant på måndagen, och en enkel kopp te behöver varken vara vanlig eller tråkig. Inte för att jag ska klaga över måndagar... Jag jobbar inte ens idag. Istället funderar jag lite över form och funktion.


Saker som bara är fina att titta på finns det ganska gott om hemma. Tavlor och foton på väggarna och prylar både här och där. Prydnadssaker kan vara fint, men jag är inte så bra på att damma dem tillräckligt ofta. Senast en flyttfirma hjälpte oss flytta fick jag diagnosen "liten ekorre" av en av dem som packade ner och kånkade lådor.  Jag säger inte emot.

Funktionella men fula saker har sin plats de med, men roligast är det ju om det går att kombinera funktion och form.

Jag kan till och med kompromissa lite med funktionen om prylen ser bra ut... Ta den här tesilen till exempel. Sildelen är gjord av porslin och "lövet" av silikon. Hyggligt lättdiskat således, men det finns en gräns för hur finmaskig du kan få en porslinssil. Rooibos är helt uteslutet att brygga i den, och löste av låg kvalitet med små bitar kan också smita ut genom hålen. Men... Det är ett blad som sticker upp från min tekopp! Den är rolig!

Så... jag använder en bra sorts te med stora blad, och så står jag helt enkelt ut med att det blir lite teblad som simmar runt i botten av koppen. Värt.

PS. 

Min bästa tedealer finns på drottninggatan i en yttepyttebutik. My teastore.

Inga kommentarer: