torsdag 23 januari 2014

Saker jag gillar: Riktiga brev och Brevkollektivet

Det är kul att få post, eller hur? Eller är det bara räkningar och reklam som dimper ner i lådan hos dig? Tack vare mitt "swappande" dimper det ner små paket och avier på hallmattan titt som tätt, men jag gillar ju brev också. Riktiga brev, med fina frimärken och riktigt brevpapper...

När jag var yngre hade jag flera brevkompisar som jag skrev hyggligt regelbundet till. Mycket av den kontakten har på gott och ont ersatts av snabbare kommunikation via nätet. Jag säger inte att det ena sättet är bättre eller sämre än det andra. Mina brevvänner, två klasskompisar som flyttat och en tjej i Estland, hade jag lika gärna kunnat hålla kontakten med via e-post eller sociala sidor. Ja, om det hade existerat när jag gick på låg och mellanstadiet.

Men det vete katten om det hade blivit samma sak med den kreativa tvillingsjäl jag mötte på ett sommarläger. Vi ritade till varandra. Vykortsstora papper som blev ett slags pussel till sist. Det ena byggde på det andra och miljön växte till en fantasivärd befolkat av gnagare. Testa att göra det med facebook!

Jag vet inte hur många meter ihoptejpade bilder det rör sig om...

Jag skriver inte till någon av mina barndomsbrevkompisar längre. Ibland blir det något brev till någon i min familj, men jag skriver inte jätteofta. Då och då har jag försökt att hitta en brevkompis igen, men det har runnit ut i sanden i samband med flyttar, dåligt mående och andra distraktioner. Då blir det inte heller så mycket fina brev i brevlådan.

www.brevkollektivet.se
 Som tur är finns det fler som mig. Brevälskare som skriver lite när det passar, men som ändå gärna vill pyssla med brevpapper och frimärken och dagarna av väntan på att posten ska komma. Jag hittade Brevkollektivet för ganska många år sedan, skulle gissa nån gång första halvan av tvåtusentalet med tanke på mitt ganska låga medlemsnummer.

Konceptet är enkelt.
1. Skriv ett anonymt brev till någon. Det spelar ingen roll om vad, men det ska självklart inte vara otrevligt för mottagaren att läsa.
2. Dra en adress på brevkollektivets hemsida. (anmälan krävs)
3. Adressera och skicka brevet, men utan att skriva din egen adress eller namn.
4. Vänta på att någon annan ska dra fram din adress.

Visst, det går att dra en adress innan brevet är färdigt, men jag brukar se till att ha ett färdigskrivet brev först. Jag känner mig själv, och om jag skulle ta en adress först är risken bara att jag plötsligt blir distraherad av något glänsande föremål (eller Diablo III). Det är tortyyyyr att se att ett brev är på väg och få vänta i evigheter på det.

Enligt statistiken på sidan har jag skickat 55 brev och fått 55 brev, men ett par av mina "fådda" har aldrig kommit fram vad jag vet. Antingen har de blivit uppätna av posten, eller aldrig skickade. Men det spelar ingen roll egentligen. Jag uppskattar inte innehållet i alla brev lika mycket, men det är alltid spännande att se vad som finns i kuvertet när det kommer.

Nu ska jag faktiskt vara lite busig och dra en adress utan färdigt brev. (flämt!) Jag har brevpapper och penna redo, för det var faktiskt ganska fint att få ett brev bara till mig härom dagen.

Bara till mig...

Inga kommentarer: