torsdag 3 september 2015

Jo, jag har börjat göra egna stämplar...

Det var faktiskt inte så svårt som jag trodde att göra egna stämplar. Det klurigaste var egentligen att hitta någonstans att köpa rätt grejer. Det går ju att använda suddgummin och vanlig hobbykniv, men jag tyckte att det verkade lite läskigt. De suddgummin jag hittade var dessutom ganska små. Det var först när jag kollade in slöjd-detaljer som någon faktiskt hade material hemma.

Det de kunde erbjuda var verktyg som egentligen är gjorda för linoleumtryck, linoleumskivor och ett material som kallas softcut. Jag köpte en bit av varje, men har ärligt talat inte ens testat linoleumet ännu.
Experiment med skuggning

Hjärtat var inte direkt det första jag provade på, men det känns som om jag avancerat lite i "göra egna stämplar" akademin. He he. För att komma igång tittade jag på några tutorials, men väldigt mycket var lära genom att göra. Till exempel att lära sig att små skärsår på fingrarna svider som bara den och att det är bra att hålla undan fingrarna från vassa ändar på verktygen.

Linoleumtryckverktyg och softcut, plus början till hemlig stämpel

Här ovanför är verktyget jag använder mest, eller rättare sagt skäret som jag använder mest. Det går att byta skär, men den lilla V-formade är min favorit. Softcut är så pass tunt att det är lätt att ta bort för mycket med de större verktygen. Ett annat alternativ är att skära med hobbykniv, men det är jag inte så bra på ännu. I alla fall inte med softcut. Materialet är mjukare än lionelum, men ändå ganska segt, så det är pillrigt att få till rätt vinkel och längd på snitten.



Nytt material att leka med från USA
På balkongen är ljuset riktigt bra, men inomhus vill jag ha en stark lampa, gärna med inbyggt förstoringsglas. Här har jag precis packat upp ett roligt nytt material från en kompis i USA. Det känns lite som suddigummi och har en tendens att smula sig och gå av vid för mycket misshandel. Det är dock mycket, mycket lättare att karva i. Här har jag dock märkt att det är lätt att det blir för mycket med linoleumtryck-verktyget. Den spetsiga undersidan kan trycka ner materialet tillräckligt för att jag ska få oönskade fördjupningar som sedan syns på stämpeln. Här är det faktiskt lättare att få till precisionen genom att skära med hobbykniv.

Jaa, det är bara att lägga en till beroendeframkallande hobby till samlingen. Stämplarna tar i alla fall inte så mycket plats eftersom jag antingen skickar till swaps eller lägger ut dem i skogen... Ja, några har jag behållit själv också.

Inga kommentarer: