fredag 31 januari 2014

Follow your arrow KAL

Häromdan började jag äntligen sticka på "Follow your arrow", Ysolda's knitalong. 3 ledtrådar är släppta redan, så jag kommer nog inte lyckas sticka ifatt innan alla är släppta. Hittills har jag bara kikat på de två första i alla fall. Jag tänkte hålla mig från att tjuvkika om jag inte kör fast alldeles.

Min tanke var att faktiskt sticka en provlapp, men det har varit så mycket annat att jag bara började när jag faktiskt fick en stund över. Det är en sjal och jag har mer än nog med garn så det ska nog gå bra. Eventuellt är det lite för hårt stickat ser jag nu när jag har tillräckligt med slätstickning för att göra en halvdan mätning, men jag tycker ändå att det ser ok ut. Det kan ju hända att jag blockar ut den lite också... Anvisningarna för masktäthet gäller färdigblockad provlapp.

Första ledtråden tog jag nummer 1A eftersom det verkade vara en spännande konstruktion som jag inte testat innan. Den andra såg mer ut som traditionell uppifrån-och-ner garter-tab början med spets. Säkert fint det med, men jag kände mig äventyrlig.

Ett annat äventyr blir att garnet är så pass mörkt som det är. Svart och lite mörkrödmelerat, men effekten blir nästan mörkbrun.

Inga kommentarer: