onsdag 9 april 2014

Muggmatta och pyssel i en ask

Det är min jobba-hemma dag, något som hade varit trevligare utan hantverkarna som också råkar jobba här i huset. Lägenheten längst ner ska helrenoveras, och (o)ljudet fortplantas fantastiskt bra via avloppsrör och vattenledningar. Trevligt nog hördes de knappt under morgonen och förmiddagen så jag har fått en del gjort idag. Just nu strejkar arbetsmailen, så jag tar en paus och brygger en kopp te.

Muggmatta featuring en kopp Fortnum & Mason-te
Istället för att bli väckt av hantverkare som jag blev igår, blev jag väckt av ett paket. Jag hade missat att det kommit post till mig igår, så det blev en trevlig morgonöveraskning. Även den här månaden är jag med i Ongoing Pinterest Swap, men det här var ett paket från förra månaden. Jag har sneglat på fenomenet "mug rug" ganska länge, men mina sykunskaper är inte så mycket att hänga i julgranen. Trevligt nog ville en tjej i Kanada sy två till mig. Regnbågsfärgade och med knappdekorationer! Jag gillar dem verkligen :)

Själv massproducerar jag disktrasor till månadens pysselbyte och till ett privat byte. Det är kul fortfarande efter tre disktrasor, jag återkommer om hur jag känner för detta efter 10-12 stycken. Men det kommer att vara värt det, för i utbyte ska jag få tygbindor! Mina börjar bli lite skabbiga efter att jag slitit på dem i åtminstone 6 år... Några är äldre än så till och med.

Men det blir inte bara till att virka disktrasor. I helgen lust-pysslade jag bara till mig. Något ganska onödigt och ganska kul... Ett akvarium!

Akvarium i en liten ask
 Bara för att det blev så fint måste jag visa utsidan också... Jag använde origamipapper och ett mönstrat grod och fisk-papper som jag inte nänts slänga. Ibland är det bra att vara en liten ekorre.
Locket är såhär fint
Asken är en reklampryl, jag tror det syns lite på lockbilden vilken halstablett som delade ut askarna... Jag tycker att min rekonstruktion är en klar förbättring, för jag har inget intresse för att bära runt halstabletter i en metallask.

Det näst bästa (det bästa är att jag har ett supergulligt vattenfritt akvarium!) är att min skapelse precis passar in på Craftsters nuvarande pysselutmaning. Craft challenge 97 handlade om att göra om en behållare till något annat. Här är mitt bidrag med lite mer bilder och mer info om hur jag gjorde. Det är på engelska, men om det är någon som inte kan/vill läsa på engelska och hemskt gärna vill veta mer är det bara att kommentera...

Jag tror inte att jag vinner tävlingen för det finns sjukt många fina bidrag. Jag har svårt att bestämma mig för en favorit faktiskt. SPAM-burken som blev ett monsterinspirerat smycke? Glassburken som blev en vas? Juicebehållarna som blev omgjorda till fantastiska steampunkglasögon? Det kommer att bli svårt att bestämma sig för vilken jag ska rösta på. Inte min egen i alla fall, för det känns lite väl självcentrerat!

Inga kommentarer: