onsdag 30 april 2014

Disktrasbonanza

De där disktrasorna som jag visade när jag var i full färd med att tvätta och sträcka ut dem... De blev riktigt fina! Jag gillar tyngden i handen när jag lade ihop alla till en prydlig hög. Den stickade tefärgade disktrasan som är trea nedifrån är liiite mindre än de andra, men det stör mig inte så mycket. Jag misstänkte att den skulle växa lite på längden när den blev blöt, så jag gjorde den medvetet lite kortare. Nu verkar det som om jag var lite för försiktig ändå, men en repetition till kanske hade blivit för mycket. Kul mönster, för övrigt. Double bump dishcloth.

Fin liten hög det här...
 De flesta andra är olika variationer på mormorsrutor. Jag utgick från det här mönstret, och jag gillar faktiskt metoden för att gå vidare från ett varv till nästa. Det blir snyggt! Dock följde jag inte mönstret när det gälde kanten. De flesta fick en eller två upphängningsöglor och vanliga fasta maskor som kant runt. Jag virkade ju upp rester, så ofta kunde jag inte göra något allt för avancerat när trasan var stor nog för kanten.
Min favorit
 Den här blå är jag riktigt nöjd med. Jag kostade på mig färgbyten som gick i fas med varven och gjorde en lite roligare kant. Det är luftmaskor med nedtag, så inget jätteavancerat. Ändå nöjd!

Här är hela gänget:

3 stickade, 7 virkade
De två andra stickade är en enkel och ganska tacksam modell att sticka. Här finns ett mönster.

Slutsats: Det var ganska kul, och jag blev inte uttråkad efter två trasor som jag trodde att jag skulle bli... Tänker nog inte göra om det snart, kanske främst eftersom jag använt upp nästan allt disktrasevänligt garn. Jag har tunnare bomull kvar (Fresco, som i de rosa och randiga stickade trasorna och den rosa/pastelliga mormorsrutan) men... Nä.

Hoppas att min swapkompis gillar dem! Jag fick mitt paket igår (awesome!) men de bilderna har jag inte laddat upp ännu, så ni får sukta lite innan jag visar mina nya fina tygbindor och andra fina saker jag fick. G tycker att jag är knäpp, men han har ingen lättretad vulva så jag väntar mig inte att han ska förstå det fantastiska med att slippa papper/plastbindor.

Inga kommentarer: