tisdag 10 november 2009

Nej till svininfluensan



Vi pratade lite om influensavaccinet när jag var och tränade idag. Alla som var där hade vaccinerat sig, men jag och en av de andra har en spruta till vi måste ta. Skönt att de flesta, och även de flesta riskgrupperna bara behöver en dos i alla fall. Nackdelen med nedsatt immunförsvar... Men, men... Jag är i alla fall lite skyddad av första dosen så det är bara att vara försiktig, tvätta händerna ofta och inte slicka på svinispatienter.

Medias nya favoritvinkel för att göra nyheter av gammal grismat verkar vara "Oh no! Någon som inte är riskgrupp smet före och fick vaccin FÖRE alla andra!" Jag vet inte, men jag ser hellre att politiker/idoljuryn/nån snubbe som gick förbi på stan får en vaccindos än att den dosen måste hällas ut för att den blir för gammal. Vaccinera riskgrupperna först, men är det en slatt kvar i slutet av dan så sätt den i armen på vem som helst! Doserna blandas 10 i taget och jag tycker då i alla fall att det är för dyrt för att bara hälla ut.

Inga kommentarer: